Thick Description

I forbindelse med emnet “Literacy i digitale omgivelser” fikk studentene i MLE335 i oppgave å loggføre et døgn med literacy-hendelser. Disse literacy-hendelsene skulle være utgangspunktet vårt for et intervju med en medstudent. Før jeg forberedte meg til å holde intervjuet, arbeidet vi i grupper på tre og tre. Sammen skulle vi se på vår mot-gruppe sine logger, og prøve å finne ut hva som var relevant å se på. Vi så først på om det kunne være interessant å se på statistikk, men vi kom til at dette kunne i noen tilfeller bli meningsløst å se på. Vi kom frem til at det vi ville se på når vi skulle forberede intervjuet var meningen bak de loggførte handlingene. Hvilken mening har de loggførte literacy-hendelsene i studentens liv?
Jeg intervjuet Margaret, en 38 år gammel småbarnsmor, hun arbeider som journalist i NRK Rogaland og er student ved siden av jobben. Margaret studerer master i nordisk og lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hun har fått i oppdrag å dokumentere de literacy-hendelsene som hun tok del i, i løpet av ett døgn. Dette vil si at hun i løpet av dette døgnet må forsøke å ta notater hver gang hun leser eller skriver analogt eller digitalt. Intervjuet ble gjort etter loggføringen, den 13. januar 2020. Loggføringen skjedde 12. januar. Intervjuet skal være med på å utdype og forklare loggen, fordi loggen i seg selv ikke er utdypt nokk. Jeg ville finne mer ut om hva Margaret sine logg-punkter bunnet i, det vil si - jeg ville finne ut hvilken mening de ulike literacy-handlingene har i hennes liv. Denne tolkningen av Margaret sine literacy-hendelser i løpet av et døgn, er basert på loggen hennes, mine spørsmål som er utarbeidet med hennes logg i bakhodet, og transkripsjonen av et tretten minutters intervju. 
Loggen er mangelfull fordi, som hun selv sier, det er vanskelig å huske å loggføre. Hun har selv sagt at hun har prioritert familie og arbeid, fremfor loggføringen, fordi den ikke er en naturlig del av hennes hverdag. Hun kommenterer for eksempel allerede ca. 00.43 “Alt i alt var dagen min, sånn, litt annerledes enn (eh) dager ellers. Fordi jeg loggførte en søndag [...]”dagen min, sånn, litt annerledes enn (eh) dager ellers. Fordi jeg loggførte en søndag [...]”. Å loggføre alle literacy-hendelsene som skjer i løp av en dag vil sannsynligvis føles unaturlig, fordi det en skal loggføre - ofte er vaner. Vaner som vi ofte ikke engang tenker over. Å sjekke nyhetene når en står opp, se om en har fått varsler på sosiale medier og kontakt med venner og kollegaer over nettet - alt er vaner. Så når en selv skal gripe inn i vanene, bryte dem ved å loggføre, så blir det kanskje til at en i et døgn en skal loggføre, ikke gjennomfører vanene som normalt. 

Margarets literacy-døgn er loggført fra klokken 05.35 til klokken 22.15. Jeg vil dele beskrivelsen inn i to deler: En del omhandler fritiden av informantens døgn, og den andre delen omhandler arbeidet hun utfører i løpet av døgnet. Grovt sett kan vi si at den første delen med fritid varer fra 05.35-15.00, og den andre delen med arbeid varer fra 15.00-22.15. Sosiale medier som Snapchat, Facebook og Twitter vil med noen få unntak bli nevnt som SoMe videre i teksten.
Fritid
Hun har en rolig morgen der hun står tidlig opp, lenge før resten av familien våkner. Hun sjekker e-posten sin og leser nyheter, for deretter å jobbe med studiene sine. Hun beskriver at hun underskriver en samtykkeerklæring, leser ulike dokumenter på Canvas og jobber med bloggen sin. Bloggen er opprettet i forbindelse med et av fagene hun tar på studiet sitt. Når familien etter hvert står opp, trappes loggføringen av literacy-hendelser seg ned. Hun bruker SoMe for å sende bilder av sønnen til besteforeldre, men det er det. Videre slapper hun av med en papiravis og leser diverse artikler, og avslutter lesingen for å lese en billedbok for sønnen hennes. Hun er lite på sosiale medier, men leser svar hun får på SoMe som omhandler bildet hun tidligere sendte av sønnen sin. Store deler av fritiden hennes virker denne dagen å være preget av familietid og
avslapning, og hendelsene hun har loggført understreker dette. Rundt 02.13-02.48 i intervjuet, etter jeg har stilt spørsmålet Oppdaget du noe ved å loggføre dine egne literacy- hendelser? Hva overrasket deg?”, kommenterer hun fritids-delen av dagen sin slik: “[...] det er en ganske uvanlig dag. Både fordi jeg var på jobb [...] og fordi jeg ikke så på TV og jeg brukte nesten ikke sosiale medier. Jeg brukte mobilen min veldig lite, til alt mulig rart. (eh). Og vanligvis pleier jeg å bruke den mer.”
Videre forteller hun at hun var lite på SoMe, og så lite på TV denne dagen fordi hun skulle på jobb. Hun tok disse valgene bevisst siden hun skulle sitte foran en skjerm hele jobb-vakta. Her kan man se at det ikke bare er valgene om literacy-handlingene hun utførte som gir mening, men også valgene om å ikke utføre visse literacy-handlinger. 
Jobb
Margaret jobber kveldsskift denne dagen, noe hun selv nevner at hun ikke pleier. Jeg gikk videre med et oppfølgingsspørsmål om hva hun brukte mest tid på, på jobben. Rundt 05.00 i intervjuet svarer hun “[... ]Altså det jeg nokk brukte mest tid på, på jobb på var å lese artikler. (eh) sånn.. målt i minutter, men det er jo bare et anslag. Fordi jeg kunne ikke drive å loggføre alle aktivitetene mine mens jeg var på jobb, for det hadde tatt.. tatt for mye av arbeidstiden min rett og slett.”. Hun går videre med å forklare at den type vakt hun hadde denne søndagen, var mer som en observasjons-vakt enn noe annet. Hun skrev lite artikler selv, men søkte gjennom SoMe på jakt etter nyheter som var verdt og tipse om, og sjekker NRK sin distrikts-nettside for å se om det var noe som var interessant for  NRK Rogaland å ha oppe på siden sin. 
Konklusjon 
I løpet av denne oppgaven har jeg prøvd å finne ut hvilken mening de loggførte literacy-hendelsene hadde i Margaret sitt liv. Mitt intervjuobjekt, Margaret, loggførte en søndag. Hun startet dagen ved å kaste et blikk på mobilen for å sjekke hva klokken er, for deretter å stå opp. Den første delen av dagen til intervjuobjektet består for det meste av fritid. På fritiden viser loggen at hun hovedsakelig bruker tid seg selv og familien. Hun er ikke sammen med venner denne dagen. Kvelden for intervjuobjektet er roligere, men preget av at hun er på jobb. Hun sjekker lite personlige sosiale medier, men er en del innpå sosiale medier og ulike nyhetsnettsider. Hun loggfører lite om hva hun gjør fra hun slutter på jobb, til hun går og legger seg. Man kan allerede her dra en konklusjon om at hun denne dagen brukte lite sosiale medier, noe hun også påpeker under intervjuet - “Alt i alt var dagen min, sånn, litt annerledes enn dager ellers”. “[...] for normalt hvis jeg var .. hjemme en hel søndag, for eksempel. Så hadde jeg sikkert brukt mobilen mer”.
Dette var en ikke en vanlig dag for Margaret. Ut fra disse opplysningene kan man likevel se at intervjuobjektet har et klart skille mellom jobb og fritid, og at interessen for jobben gjør at hun finner glede i å lese og slappe av med det samme som hun jobber med - det vil si nyheter.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Klargjøring til intervju og tanker rundt loggføringen og intervjuet // Literacy hendelser

Transkribering // Literacy hendelser